Konkreta tips för bättre jobb

Karl Hagner

12 sep 2025

Som hantverkare är det lätt att känna att tiden aldrig räcker till. En evig att-göra-lista med fakturering, offerter, kundsamtal och att jaga obetalda fakturor tar upp all tid. Du har så mycket att göra under högsäsong att du aldrig hinner planera för att få in fler jobb under lågsäsong. Och fastän du har nöjda kunder, är det få som vet om det.

Men sanningen är att trots att det inte finns någon "silver bullet", finns det enkla saker du kan göra helt gratis för att få kontroll över din verksamhet.

Det kräver inte någon byrå. 

Saker du kan få klart på ett par timmar

Här är de första stegen du kan ta för att börja styra din verksamhet i rätt riktning.

Steg 1: Identifiera de jobb du vill ha

Innan du kan få in rätt kunder måste du veta vilka de är. Att ta "alla jobb" kan kännas tryggt, men det riskerar att du fastnar i samma gamla hjulspår.

  • Var specifik: Istället för "alla byggjobb" kan du specificera "tätskikt på villor i Halland" eller "badrumsrenovering i centrala Stockholm".

Gör det inte komplicerat. Uppfinn inte hjulet. Enkelt och tydligt är bra. 

Steg 2: Anpassa din Google-profil

Din Google-företagsprofil är ditt viktigaste verktyg för att få nya kunder. Det är här potentiella kunder letar efter dig. Genom att optimera den, gör du det enklare för dem att hitta dig.

Steg 3: Uppdatera din hemsida

Din hemsida ska tydligt presentera dig och de tjänster du vill erbjuda.

  • Uppdatera tjänster: Se till att de tjänster du vill ha, till exempel "tätskikt" eller "badrumsrenovering", listas tydligt på startsidan.
  • Skriv en artikel: Skapa en artikel om specifika tjänster. En guide om "att välja rätt tätskikt" visar din expertis, bygger förtroende och gör att du rankar högre på relevanta sökningar.

    AI-TIPS: om du inte gillar att skriva, ta hjälp av AI. ChatGPT, Google Gemini eller liknande. Du kan kopiera det här som en bra start, för att sedan klippa och klistra lite för att få ihop texten till ditt tycke.

    “Jag ska skriva en artikel som handlar om vad man ska tänka på när man [lägger nytt tak], Mina kunder finns i [Halmstad]. 

    Lyft fram saker som kunderna bör fundera på när de bestämmer sig: val av material, val av tid, hur lång tid det tar, ungefärliga kostnader, och annat som kan tänkas relevant

    Skapa ett enkelt inlägg med några få rubriker och hjälp mig att optimera för att [lägga nytt tak] i [Halmstad]” 

Om du vill nörda ned dig i SEO finns en utmärkt guide för SEO-vänliga blogginlägg från Sunbird. 

Saker du kan göra kontinuerligt

Saker du kan göra löpande för att bygga en långsiktigt hållbar verksamhet.

Använd sociala medier

Sociala medier behöver inte vara krångligt. Du behöver inte sträva efter perfektion – tänk "good enough".

  • Lägg upp ett inlägg i veckan: Dela bilder från dina slutförda jobb.

Få in kundomdömen

  • Automatisera att få in kundomdömen (annars händer det inte):  Att manuellt be kunder om recensioner tar tid. Om du använder affärssystem som Fortnox eller Visma Spiris kan du automatisera processen med tjänster som Relco. Kontakta oss så berättar vi mer om hur det funkar.

Genom att följa dessa steg kan du ta kontrollen över din verksamhet och jobba mer med det du vill.

Liknande inlägg

Garanterade resultat: En dyr lösning för snabb tillväxt?

Tjänster som garanterar resultat kan vara grymma. Men för dig som vill växa lönsamt är det förmodligen inte rätt lösning.

Karl Hagner

>

Konkreta tips för bättre jobb

Det finns det enkla saker du som hantverkare kan göra helt gratis för att få kontroll över din verksamhet. Det kräver inte någon byrå.

Karl Hagner

>

Relco är igång med Spiris (Visma SPCS)

Nu är det ännu enklare för fler företag att automatiskt samla in kundomdömen och stärka sin synlighet på Google - koppla till Spiris idag!

Karl Hagner

>

Så får du dina nöjda kunder att sprida ordet vidare

Hur många kunder krävs egentligen för att det ska börja rulla av sig självt?

Karl Hagner

>

Spamma inte dina kunder med recensions-förfrågningar

Så gör du istället för att stärka relationen och få fler äkta Google-recensioner.

Karl Hagner

>

Så får du fler Google-recensioner – utan att tjata

För de flesta företag med lokal närvaro är det en riktigt bra idé att samla in omdömen på Google. Så här gör du.

Karl Hagner

>

Google vs Reco. Var ska du samla omdömen online?

Vill du få fler kunder via nätet? Då behöver du samla omdömen online, helst både på Google och Reco.

Karl Hagner

>

Hur får jag fler kunder som betalar gärna och mycket?

Fler bra recensioner = bättre marginaler. Så här vinner smarta företag de bästa kunderna

Karl Hagner

>

Det billigaste sättet att ranka på Google 2025

Det absolut billigaste och mest effektiva sättet att ranka högt på Google 2025 – helt utan dyra annonser.

Karl Hagner

>

Guide för marknadsföring för hantverkare och andra småföretag 2025

En framgångsrik strategi för marknadsföring för hantverkare år 2025 behöver inte kosta hutlösa summor eller ta mycket tid i anspråk.

Karl Hagner

>