Så får du dina nöjda kunder att sprida ordet vidare

Karl Hagner

25 juni 2025

För många hantverkare och serviceföretag är rekommendationer från nöjda kunder det absolut mest effektiva sättet att få in nya jobb. Det kostar ingenting och skapar snabbt förtroende. Folk litar helt enkelt mer på tips från andra än på annonser.

Men hur många kunder krävs egentligen för att det ska börja rulla av sig självt?

Vad händer om varje kund tipsar vidare?

Tänk dig att varje kund du har leder till 0,5 nya kunder i snitt. Det betyder att varannan kund rekommenderar dig till någon annan som faktiskt anlitar dig. Har du 100 jobb i år, ger det 50 jobb nästa år utan att du gör någon annan marknadsföring.

Om du däremot lyckas höja din viralitet till 0,75 tack vare ett starkare rykte online, får du plötsligt 75 nya jobb från samma kundbas. Det är 25 extra jobb utan att du lyft ett finger.

Ju fler nöjda kunder du har, desto större blir effekten. Och när det börjar rulla kan du tacka nej till lågprisjobb och fokusera på de uppdrag som faktiskt är lönsamma.

Google-recensioner – accelerera mun-till-mun-marknadsföringen

Det digitala sättet att få folk att prata gott om dig heter Google-recensioner. När en kund skriver några rader om dig på Google, ökar både din synlighet och trovärdighet.

Problemet? Folk glömmer lätt. Även nöjda kunder behöver en påminnelse.

Så får du in Google-recensioner på automatik

I stället för att hoppas att recensionerna ska trilla in av sig själva finns det smarta sätt att få dem automatiskt.

Med hjälp av verktyg som Relco kan du skicka ett personligt SMS till kunden så snart jobbet är klart, vilket gör att fler faktiskt lämnar en recension. Kunden får först en fråga om de är nöjda, AI analyserar svaret och kunden får en länk om de är nöjda. Allt kunden behöver göra är att klicka på en länk.

Sammanfattning

När du får fler kunder att lämna Google-recensioner skapar du ett självspelande piano. Det bygger ett rykte som gör att nya kunder kommer till dig, utan att du behöver lägga tid eller pengar på marknadsföring. Allt börjar med att du gör det enkelt för kunden att säga något gott om dig – direkt efter jobbet.

Vill du ha hjälp att komma igång med automatiska recensioner via SMS? Hör av dig till oss på Relco.

Liknande inlägg

Garanterade resultat: En dyr lösning för snabb tillväxt?

Tjänster som garanterar resultat kan vara grymma. Men för dig som vill växa lönsamt är det förmodligen inte rätt lösning.

Karl Hagner

>

Konkreta tips för bättre jobb

Det finns det enkla saker du som hantverkare kan göra helt gratis för att få kontroll över din verksamhet. Det kräver inte någon byrå.

Karl Hagner

>

Relco är igång med Spiris (Visma SPCS)

Nu är det ännu enklare för fler företag att automatiskt samla in kundomdömen och stärka sin synlighet på Google - koppla till Spiris idag!

Karl Hagner

>

Så får du dina nöjda kunder att sprida ordet vidare

Hur många kunder krävs egentligen för att det ska börja rulla av sig självt?

Karl Hagner

>

Spamma inte dina kunder med recensions-förfrågningar

Så gör du istället för att stärka relationen och få fler äkta Google-recensioner.

Karl Hagner

>

Så får du fler Google-recensioner – utan att tjata

För de flesta företag med lokal närvaro är det en riktigt bra idé att samla in omdömen på Google. Så här gör du.

Karl Hagner

>

Google vs Reco. Var ska du samla omdömen online?

Vill du få fler kunder via nätet? Då behöver du samla omdömen online, helst både på Google och Reco.

Karl Hagner

>

Hur får jag fler kunder som betalar gärna och mycket?

Fler bra recensioner = bättre marginaler. Så här vinner smarta företag de bästa kunderna

Karl Hagner

>

Det billigaste sättet att ranka på Google 2025

Det absolut billigaste och mest effektiva sättet att ranka högt på Google 2025 – helt utan dyra annonser.

Karl Hagner

>

Guide för marknadsföring för hantverkare och andra småföretag 2025

En framgångsrik strategi för marknadsföring för hantverkare år 2025 behöver inte kosta hutlösa summor eller ta mycket tid i anspråk.

Karl Hagner

>