Tjänster som garanterar resultat kan vara grymma. Om du vill växa snabbt och ta marknadsandelar kan de vara väl värda investeringen. Men för dig som vill växa lönsamt är det förmodligen inte rätt lösning.
Ingenting är gratis, speciellt inte garanterade resultat.
Gamla sanningar stämmer även idag: låg risk = låg avkastning.
Det funkar så här: Din byrå betalar för marknadsföring på sociala medier för tjänsten du ska sälja. Säg att du säljer en luft/luft-värmepump med installation. Kostnaden är 20 000 kr för hårdvaran och 5 000 kr för jobbet. Låt oss anta att du tjänar 3 000 kr efter kostnader.
Din byrå tar 2 500 kr per installation, eller vad ni kommer överens om. För att sälja en sådan pump betalar de för marknadsföring, vilket normalt kan kosta dem mellan 500 kr och 2 500 kr. Du tjänar 500 kr per installation och din byrå tjänar mellan 0 och 2 000 kr i det här exemplet.
Andra företag marknadsför liknande produkter, och priserna trissas upp till den nivå "det är värt det", vilket oftast når nära break even för tjänsten som säljs – i detta fall 2 500 kr. Din byrå vill optimera marknadsföringen så mycket som möjligt för att betala så lite som möjligt till Instagram/Facebook. Eftersom de tar mellanskillnaden har de ett starkt incitament att få flest leads till lägst kostnad.
Om din byrå har lovat resultat, kommer de att betala för marknadsföring upp till den nivån innan de går back. Och blir det så, vinner ingen annan än Instagram/Facebook/Google som har fått den största biten av kakan.
Vi säger inte att det är dåligt med garanterade resultat. All respekt till alla byråer som kämpar för att leverera åt sina kunder. De gör ett bra jobb, och det är tryggt och bra för dig som företagare. Men ofta är det dyrt.
Det finns dock undantag. Vissa företag har turen att pricka rätt timing på marknaden för en specifik tjänst när konkurrensen är lägre och konjunkturen pekar åt rätt håll. Då kan du få rejäl utväxling på ett samarbete med en byrå för garanterade resultat.
Den billigaste marknadsföringen är nöjda kunder som sprider ordet vidare om ditt bolag. Mun-till-mun, djungeltrumman, referenser – kalla det vad du vill. Näst bäst är ett gott omdöme online, på Google och/eller andra ställen, samt sociala mediekanaler som ger nya kunder.
Även om garanterade resultat kan kännas som en trygg affär, riskerar du att ge bort din egen marginal till marknadsföringsbyrån. För en stadig, lönsam och långsiktig tillväxt, satsa på att få in recensioner på Google/Reco, lägg upp dina jobb på sociala medier och ha en enkel med tydlig hemsida.
Om du vill ha hjälp med att få in omdömen till Google, hör av dig till oss!
Tjänster som garanterar resultat kan vara grymma. Men för dig som vill växa lönsamt är det förmodligen inte rätt lösning.
Det finns det enkla saker du som hantverkare kan göra helt gratis för att få kontroll över din verksamhet. Det kräver inte någon byrå.
Nu är det ännu enklare för fler företag att automatiskt samla in kundomdömen och stärka sin synlighet på Google - koppla till Spiris idag!
Hur många kunder krävs egentligen för att det ska börja rulla av sig självt?
Så gör du istället för att stärka relationen och få fler äkta Google-recensioner.
För de flesta företag med lokal närvaro är det en riktigt bra idé att samla in omdömen på Google. Så här gör du.
Vill du få fler kunder via nätet? Då behöver du samla omdömen online, helst både på Google och Reco.
Fler bra recensioner = bättre marginaler. Så här vinner smarta företag de bästa kunderna
Det absolut billigaste och mest effektiva sättet att ranka högt på Google 2025 – helt utan dyra annonser.
En framgångsrik strategi för marknadsföring för hantverkare år 2025 behöver inte kosta hutlösa summor eller ta mycket tid i anspråk.