Spamma inte dina kunder med recensionsförfrågningar

Karl Hagner

17 juni 2025

Så gör du istället för att stärka relationen och få fler äkta Google-recensioner

Du har säkert själv varit med om det:
Du köper en tjänst eller produkt – och kort därefter dimper det ner ett generiskt mejl eller SMS som ber dig "lämna ett gott ord".

I bästa fall ignorerar du det.
I värsta fall blir du irriterad.

I vissa branscher, som inom e-handel, kanske det funkar okej. Men inom serviceyrken – som hantverkare, städbolag eller liknande – där relation och förtroende är avgörande, kan det till och med skada kundupplevelsen.

Innehåll

Ett vanligt men kostsamt misstag

Tänk dig det här scenariot:
Du som hantverkare har varit ute hos en kund och gjort ett jobb. Allt gick hyfsat bra, men en liten detalj blev inte helt som kunden tänkt sig. Inte så allvarligt att de hör av sig, men tillräckligt för att det skaver lite.

Några dagar senare får kunden en faktura – och direkt efter kommer ett automatiserat SMS:
"Vad tyckte du om jobbet? Lämna gärna ett omdöme här!"

Risken? Kunden känner sig inte lyssnad. Recensionsförfrågan känns påtvingad. Och istället för ett femstjärnigt omdöme… blir det kanske tre stjärnor. Eller så väljer kunden att inte recensera alls – och tappar lite förtroende på vägen.

Lösningen? Fråga först – och lyssna

Det finns ett mycket bättre sätt:
Innan du ber om en recension – fråga kunden om de blev nöjda. En enkel, personlig fråga som visar att du bryr dig.

Exempelvis:

"Hej! Ville bara kolla om ni blev nöjda med jobbet vi gjorde?"

Om kunden är nöjd – först då skickas en länk till Google-recensionen.
Om kunden inte är nöjd – då har du chansen att följa upp, rätta till eller åtminstone visa att du lyssnar.

Varför det här funkar bättre

✅ Du undviker att trigga negativa recensioner
✅ Du stärker relationen till kunden
✅ Du visar att du är professionell och lyhörd
✅ Du får in fler positiva omdömen – helt naturligt

Så gör smarta företag med Relco

Relco är byggt för just det här:
Vi hjälper företag att automatiskt skicka personliga, lyhörda SMS – inte spam.

När fakturan är betald skickas först en enkel fråga.
Om kunden svarar positivt, får de sedan en länk till att recensera på Google.
Svarar de negativt? Då får du feedback istället.

Det gör att du bygger bättre relationer, får fler recensioner och stärker din närvaro på Google – utan att kännas tjatig eller påträngande.

Vill du se hur mycket bättre det kan bli?

👉 Testa Relco gratis på app.relco.se

Liknande inlägg

Garanterade resultat: En dyr lösning för snabb tillväxt?

Tjänster som garanterar resultat kan vara grymma. Men för dig som vill växa lönsamt är det förmodligen inte rätt lösning.

Karl Hagner

>

Konkreta tips för bättre jobb

Det finns det enkla saker du som hantverkare kan göra helt gratis för att få kontroll över din verksamhet. Det kräver inte någon byrå.

Karl Hagner

>

Relco är igång med Spiris (Visma SPCS)

Nu är det ännu enklare för fler företag att automatiskt samla in kundomdömen och stärka sin synlighet på Google - koppla till Spiris idag!

Karl Hagner

>

Så får du dina nöjda kunder att sprida ordet vidare

Hur många kunder krävs egentligen för att det ska börja rulla av sig självt?

Karl Hagner

>

Spamma inte dina kunder med recensions-förfrågningar

Så gör du istället för att stärka relationen och få fler äkta Google-recensioner.

Karl Hagner

>

Så får du fler Google-recensioner – utan att tjata

För de flesta företag med lokal närvaro är det en riktigt bra idé att samla in omdömen på Google. Så här gör du.

Karl Hagner

>

Google vs Reco. Var ska du samla omdömen online?

Vill du få fler kunder via nätet? Då behöver du samla omdömen online, helst både på Google och Reco.

Karl Hagner

>

Hur får jag fler kunder som betalar gärna och mycket?

Fler bra recensioner = bättre marginaler. Så här vinner smarta företag de bästa kunderna

Karl Hagner

>

Det billigaste sättet att ranka på Google 2025

Det absolut billigaste och mest effektiva sättet att ranka högt på Google 2025 – helt utan dyra annonser.

Karl Hagner

>

Guide för marknadsföring för hantverkare och andra småföretag 2025

En framgångsrik strategi för marknadsföring för hantverkare år 2025 behöver inte kosta hutlösa summor eller ta mycket tid i anspråk.

Karl Hagner

>